INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu

Beniamin Lanier  

 
 
XVI - 1630-03-13
Biogram został opublikowany w 1971 r. w XVI tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Lanier (Lanie, Łanie, Łania) Beniamin (zm. 1630), złotnik i jubiler, mieszczanin krakowski. Z pochodzenia Francuz, ur. w niewielkim mieście Vitry-le-François w Szampanii (departament Marne) z majętnych rodziców Cloude’a i Edlon (Edilon?) z domu Morel, którzy posiadali tam nieruchomość (?). We Francji niewątpliwie wyuczył się rzemiosła; miasto rodzinne opuścił zapewne na przełomie l. 1602 i 1603. Był nadwornym jubilerem króla Zygmunta III Wazy. W r. 1606 przyjęty został do cechu złotników w Krakowie i zaliczony od razu do grona mistrzów starszych (seniores). W t. r. dał do «armaty» cechowej półhak z ładownicą i kamień prochu. Prawo miejskie przyjął prawdopodobnie w r. 1607. Przy wstąpieniu do cechu miał trudności ze strony młodszych mistrzów, zapewne ze względów konkurencyjnych. Sprawę ostatecznie rozstrzygnął król w dekrecie wydanym w r. 1608, w którym potwierdzał pozytywną decyzję mistrzów starszych z zastrzeżeniem zachowania przywilejów cechowych (w dokumencie tym L. wymieniony jest jako serwitor i mistrz «doskonały»). W r. 1613 był starszym cechu.

W r. 1614, razem z Matysem Kwiecińskim, ślusarzem, wymieniony jest jako właściciel kamienicy przy ul. Grodzkiej (obecny nr 15; dom ten w r. 1628 wzmiankowano już jako własność złotnika Jakuba Groszyka). Po r. 1614 zakupił od złotnika Donata Knippera inną kamienicę przy ul. Grodzkiej (obecny nr 29), która była w jego posiadaniu aż do śmierci, potem zaś przeszła w ręce rodziny. Przy «rewizji» krakowskich warsztatów złotniczych, dokonanej w r. 1628, w pracowni L-a określonego jako «aurifex auri» zanotowano wyroby złote kameryzowane i dekorowane emalią: pelikana «szmelcu białego», liczne klejnoty, guziki, zausznice, kanaki, pierścienie oraz ferety do kapeluszy. Przez małżeństwo z siostrą Mikołaja Witkowskiego (przed 1614), a po jej śmierci z Barbarą Łoiówną (Łoikówną?) wszedł w związki z bogatymi rodzinami złotników krakowskich. Za życia, w r. 1617, wystawił dla siebie, żony i potomków marmurowe epitafium w kruchcie kościoła Wszystkich Świętych (po jego rozebraniu w r. 1835 tablica inskrypcyjna z tegoż epitafium umieszczona została w murze przylegającym od północy do fasady kościoła Św. Piotra i Pawła).

Dn. 11 III 1630 r., czując się chorym, złożył testament (spisany 8 XI 1629 r.), który wciągnięty został do aktów ławniczych 20 III 1630 r. Ocenił w nim swój majątek na 35 tysięcy złp., zaś wykonawcami testamentu mianował swoich szwagrów: Mikołaja Witkowskiego i Jakuba Groszyka, oraz złotnika Daniela Ledouble i Pawła Groickiego (Grodzickiego), pasamonika i właściciela sąsiedniej kamienicy przy ul. Grodzkiej. Witkowski został ponadto opiekunem nieletnich synów z pierwszego małżeństwa: Mikołaja i Jakuba. Dn. 6 IX 1630 r. inwentarz majątku L-a wciągnięty został do aktów wójtowskich; spisany na dziewiętnastu stronach wymienia ogromną ilość gotowych wyrobów złotniczych, zadziwiający zapas materiałów (kamieni szlachetnych), narzędzia złotnicze, nawet wzorniki («książki z kunsztami złotniczymi drukowanymi»), nadto sprzęty domowe, srebro, broń itp. L. zmarł 13 III 1630 r. i pochowany został, zgodnie z wolą wyrażoną w testamencie, w kościele Wszystkich Świętych. Syn L-a Jakub był również złotnikiem i wymieniony jest, wraz z matką, w r. 1653 jako właściciel kamienicy przy ul. Grodzkiej. W l. 1647–9 występuje w Krakowie inny Beniamin Lanier, zapewne pochodzący z tej samej rodziny.

W świetle zachowanych źródeł sylwetka artystyczna L-a zarysowuje się bardzo wyraźnie. Był niewątpliwie jednym z najwybitniejszych, o ile nie najwybitniejszym z jubilerów działających w Polsce w 1. poł. XVII w. Był jednym z Galijczyków, których zasługą było ponowne rozkrzewienie emalierstwa w środowisku krakowskim w 1. poł. XVII w. L. wykonywał ze złota różnego rodzaju pierścienie, krzyżyki (z imieniem Jezus, na relikwie, kawalerskie), kanaki, łańcuchy (także pancerzowe), rozmaite klejnoty (w formie róży, z pelikanem, z aniołami), manele, zausznice, guzy, guziki, szpilki, czapraki, łubki, ferety, pasy, paski itp. Do swoich wyrobów używał różnorodnych kamieni szlachetnych: diamentów, rubinów, szmaragdów, turkusów, opali, chalcedonów, różnego gatunku pereł, a także korala oraz szkieł czeskich. Stosował rozmaite techniki: filigran, ażurową robotę, często emalię w różnych kolorach. Produkował dużo, także na sprzedaż. Wyrobów L-a nie udało się dotąd zidentyfikować. Działalność L-a jest ważkim dowodem związków polsko-francuskich w dziedzinie rzemiosła artystycznego.

 

Thieme–Becker, Lexikon d. Künstler, (M. Gumowski); – Chmiel A., Domy krakowskie, Ulica Grodzka, Cz. 1., Kr. 1934 s. 126, Bibl. Krak., nr 81; toż, Cz. 2, Kr. 1935 s. 41–2, Bibl. Krak., nr 85; Grabowski A., Dawne zabytki miasta Krakowa, Kr. 1850 s. 103; tenże, Starożytnicze wiadomości o Krakowie, Kr. 1852 s. 230; Lepszy L., Cech złotniczy w Krakowie, „Roczn. Krak.” T. 1: 1898 s. 182, 222; tenże, Emalierstwo krakowskie w XVI i XVII wieku. Przyczynek do historii sztuki, Spraw. Kom. Hist. Sztuki, Kr. 1889 IV 60; tenże, Przemysł złotniczy w Polsce, Kr. 1933 s. 14, 178; Tomkowicz S., O artystach pracujących w Polsce lub dla Polski. II. Wiek XVII, Prace Kom. Hist. Sztuki, Kr. 1922 s. LXI; tenże, Przyczynki do historii kultury Krakowa w pierwszej połowie XVII wieku, Lw. 1912 s. 175, 188, 196–200, 215; – Cerchowie M. i S., Pomniki Krakowa, Wyd. F. Kopera, Kr.–W. 1904 s. 282; Starowolski, Monumenta Sarmatarum, s. 65; – Arch. Państw. w Kr.: AD 952, k. 2 [s. 3], 11’ [s. 18], AD. 947, k. 6 [s. 11], 8’ [s. 6], AD 948, s. 14, Liber iuris civilis 1423 s. 697, Acta consul. 459, 895–898, Acta scab. 34 s. 1309–1315, Acta advoc. 240 s. 1624–1642; B. Jag.: rkp. 5353 s. 37, 41 (Pauli Ż., Notaty).

Jan Samek

 

 

 
 
 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.

Media

 
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.